Når det kommer til lyslægning af portrætter, er jeg stor tilhænger at “One light” (Kun at bruge en flash) tilgangen. Lige som med alt andet, har lyslægninger det med at vokse. Jeg starter starter let, og BOOM, så er der flere flashs på, end der er mennesker i rummet..

En, to, mange flash

Det er altid svært at finde ud af, hvor mange flashs man skal have. Lidt som i et eventyr er tallet tre altid et god tal. Med tre flashenheder kan du bla. lave:

  • Skyde en baggrund helt hvid samtidigt med at du bruger en til oplyse personen med.
  • Eller du kan lave et billede med to gange kant lys, og et hovedlys til personen.

Et eksempel på en High key lyslægning

En high Key lyslægning er når alt er lyst og lækkert. Billedet er overordnet jævnt belyst, uden de store mørke områder.

Et eksempel på en high key lyslægning.

Her har jeg to softbokse på baggrunden, og en hvid beauty dish på ansigtet/kroppen. Det var dette setup, jeg bruge til mit “Den anden side af kampkunsten” projektet.

Low key lyslægning med en beautydish

En low key lyslægning er så det direkte modsatte. Her arbejder vi med mørket og sørger for at motivet lidt “vokser” ud af “ingenting”. Med andre ord store dele af billede er mørkt og vi lægger kun lys på det vi ønsker skal ses.

En hvid beauty dish, dette er min foretrukne reflektor til lyslægning.

En hvid beauty dish, dette er min foretrukne reflektor, når jeg skyder lowkey.

Her bruger jeg to speedlights til at lave et separationslys, de rammer Jannik bagfra. Til at oplyse hans ansigthar jeg en igen min hvide beauty dish.

Hovedlyset vil som oftes være 1 stop + over alle de andre lys. På den måde få vi stadig en god styring af hvad der bliver vist.

Når lyslægningen bliver mere kreativt

Er man endnu mere over i det kreative univers, eller vil have fuld kontrol over lyslægningen. Så kan du benytte enheder som grids, reflektorer og barndors for mere kontrol af lyset.

Med barndorsw som de også kan hedde, kan du styre lyset meget specifikt.

I dette billede, har jeg brugt tre flashenheder. Det var alle tre i denne omgang er det Godox AD600. Dog har jeg gjort ligende ting med speedlights og det er faktisk nogle gange nemmere, end med en stor flash.

Jeg har brugt to Barndors, til at skærme en den af Henriks ansigt af. På den måde jeg rammer den midterste del af ansigtet ind. Det giver et lidt mere interessant billede, da de vigtigste dele af ansigtet kommer mere frem og andre ligger i skyggerne.

Jeg har brugt tre flashs i alt, der er sat op en ad gangen:

  • En flash med barndors som hovedlys, for at sikre at midterste af hans ansigt springer lidt frem. Dette lys er
  • Et opblødningslys – Der var en 150 cm hvid paraply, den oplyser Henrik mere generelt. Et opblødningslys opgave er at oplyse skygger og sørger for at det er lys på “Alt”. Bruger du et opblødningslys, vil skyggerne ikke bliver for tunge, samt teksturen i tøjet forsvinder ikke helt.
  • En flash på baggrunde for at skabe seperation, så han ikke falder helt i med denne.
resultatet af Lyslægningen på Henrik med barndoors.

Egentligt var billedet skudt til sort/hvid, men jeg ville hellere have det i farver.

Et eksempel på en lyslægning med barndoors.

Jeg huskede lige at snuppe et BTS, så det er nemmere at se setuppet