Anslået læsetid: 7 Minutter

En af de sværeste ting jeg skulle gøre, allerede inden jeg blev selvstændig var at lære at prissætte mig selv og mit produkt. Lige en fodnote her er produktet mig 😉

Da det er et af de spørgsmål jeg oftest støder på er “Hvordan prissætter man et produkt?” eller “Hvordan regner jeg min timepris ud?” kommer der et indlæg om det her.

For nogle år siden sad jeg på Way Up North og hørte på Linda Broström, hun havde et enkelt budskab “Kend dine tal“, så enkelt kan det siges.”.

Linda og jeg har en ligende fortid, vi kommer begge fra “Big Corp” og hvis der er noget man lære der, så er det at have styr på sine tal. Jeg kommer fra Tech verden og Linda kommer fra et stor revisor firma

Da hun gik solo kortlagde hun sine udgifter, løn, ferie mm, og udregnede sin “Cost of doing Business”, og på baggrund af sine tal, fik hun lavet en prisliste og begyndte at jagte kunder.

Dette var en del af det jeg selv gjorde, den dag tilbage i Oktober 2015, hvor jeg sagde “Nok er nok, jeg gider ikke mere” og gik freelance vejen.

At være fotograf er også en forretning ikke altid kun kunst..

Allerførst – før noget andet

Inden du kigger på at prissætte dig og dine produkter. Skal du stille dig selv det her spørgsmål: “Er det her noget jeg vil leve af?”.

Når du så har svar “Jeps, den er god nok!”, ja, så spørger du dig selv en gang til “Virkelig?”, og godt gættet det gør du tre eller syv gange ligesom i et eventyr.

Hånden på hjertet så er det til tider tungt at være selvstændig. Jeg har tideligere været inde på, da jeg for alvor begyndte at tage fotoopgaver ind her: www.jakobkjoller.dk/blog/det-er-hardt-arbejde-at-tage-billeder-seriost

Selv om at jeg også tjener penge på andre ting end bare fotoopgaver, er jeg 100% freelancer ingen chef, ingen CEO, kun kunder i alle mulige afskygninger.

Kend dine tal – så prissætter du rigtigt første gang!

Alt i alt handler det om at vide hvad du skal bruge af penge. Så simpelt er det. Ved du hvad din virksomhed (her i også din løn) koster hver måned.

Når du har dine månedlige udgifter så kan du dividere det med timer til rådighed og vupti nu har du din timepris.

Besøg evt. Willerup for at se de nominerede arbejdstimer hver måned. Bemærk at du som selvstændig ikke nødvendigvis har de antal timer til rådighed som Willerup angiver. De er baseret på en fastansat.

Du kan kan både have flere og færre timer. Flere da du selv bestemmer din arbejdstid, altså hvis du ikke har et familieliv ol.. Derfor er færre timer er nok mere realistisk, da du skal lave alt fra regnskab til markedsføring selv (især i starten).

Udregn tallene

For at gøre det lidt lettere at forstå, har jeg her: https://bit.ly/kenddinetal lavet en timepris beregner der kan hjælp dig med at finde din timepris. Den er lavet i google sheets, da det er gratis og du kan frit downloade den og rette til med dine tal.

Personligt har jeg baseret mine tal på en ApS men grundlæggende er det det samme.

Skemaet har nogle tal forudfyldt baseret på en jeg hjalp tideligere. Dine tal vil helt sikkert svinge, juster derfor efter dine behov og ønsker. Når du har gjort dette kender du din minimums timepris.

HUSK feriepenge. Jeg har ikke feriepenge som en post i skeamet, men det er fordi jeg giver mig selv fuld løn under ferier. Bemærk at Juli og August er stærkt reduceret i timetal, af samme årsag. Jeg ikke tjener penge når jeg er på ferie.

Note: Husk der er foreskel på din privat økonomi og firmaøkonomi, der er mange glemmer dette. Det du skal have i løn, er det du skal bruge i privaten for at kunne betale din løn efter skat.

Prissættelse af produkter/pakker

Nu kender du din timepris, så kommer anden del af ligningen, nemlig hvor meget tid bruger du på at udføre en opgave?

Hvordan ser en opgave ud?

Her tager jeg udgangspunkt i f.eks. et portræt på lokation.

Har jeg en timepris på 372,41 (ja ok, vildt underligt beløb, ved det) og bruger 6,5 timer på en opgave, få jeg en pris på 2.420,65 på opgave. Husk at lægge momsen til jeg beregner altid uden moms..

Det samme gælder med f.eks. arkivbilleder. Skal nogle bruge et arkivbillede, ved du hvor langt tid du skal bruge på at finde det frem til det billede, behandler det og levere det. Igen ganger du op med din timepris og derefter har du “prisen”

Du bliver bedre med tiden

Det er selvfølgelig klart, at det kan være svært at sætte timer på en opgave fra dag et. Jo flere gange du har gjort det samme, jo skarper bliver du på tids forbruget

Kunderne køber ikke til det jeg prissætter min tid til

Du kan selvfølgelig godt ramme en prissætning der kan være svær at sælge, sker det har du følgende muligheder:

Find en ny kundegruppe

Det kan simpelhen være at du har den forkerte kundegruppe. Det har jeg selv prøvet nogle gange. Jeg vil ikke her gå ind i hvordan du finder den rigtige kundegruppe, da der er folk ude på nettet der specialisere sig i den slags.

Men overvej om du har de rigtige folk i kikkerten.

Juster priserne

Er du helt ny opstartet og har svært ved at få folk ind af døren, kan du midlertidigt justere dine priser ned, bare for at komme igang. Som Jasmin Star en gang fortalte i et creative live event :

“Hver gang jeg har solgt en pakke tre gange, hæver jeg prisen med X %”

Jeg kan ikke lige huske X, men princippet et godt bare sørg for at du har et framework til det, så du få det gjort..

Overvej dine udgifter

Det kan være nødvendigt at gå dine tal igennem. Prissætter du dig for højt, har du måske reelt for mange udgifter. Det kan gøre din timepris for høj og derved prissætter du dig for dyrt.

Bare husk du kan ikke spare dig til omsætning, du skal ud og sælge dig selv, eller have nogle andre til det.

Rabatter

Jeg vil ikke gå så meget ind i rabatter, da det er en anden længere diskution. Kort sagt tror jeg ikke på rabatter, men det kan du kan læse om det på LinkedIn her Hvor jeg skrev en længere artikel om tid og rabatter.

Rockstar niveau

På et tidspunkt skal du til at kigge på mere værdibaseret arbejde, frem for bare at bytte time for penge. Men det er meget nemmere, når man er nået det niveau, hvor kunderne selv kommer løbende og kaster sig foran dine fødder.

På det tidspunkt kan du for alvor begynde kigge på at skrue dine timepriser op og arbejds timer ned. Men hånden på hjertet de færreste af os havner der.

Konklusion

Det her indlæg har kun til formål at hjælpe dig til en “rigtig” timepris udregning. Alle de udregninger jeg laver her, gør jeg også i min daglige drift.

Der skal ikke være nogen tvivl, hvordan du prissætter er helt op til dig. Det her er min måde at gøre det på. Det hjælper mig med at holde min forretning kørende og brødet på bordet.

Det gør også at jeg ikke skammer mig over at sige en pris, for jeg ved at det er det jeg har brug for, for at jeg og familien kan overleve.

Hvad med dig?

Hvordan prissætter du dine produkter og timer?

4 kommentarer

  • Jeg syntes det med at prissætte er enormt svært. Man har selvfølgelig en idé om hvor meget man skal tjene for at tingene hænger sammen, men udfordringen er bare, at hvis der ikke er ret mange der vil betale den pris man sætter en ydelse til, så er man nød til at hæve prisen for at holde skindet på næsten og så er der endnu færre købere. Det er skruen MED en ende fordi kundegrundlaget forsvinder ret hurtigt.

    • Det er helt sikkert en kendt problemstilling, som jeg også har været igennem.

      Det er jo så der, hvor man skal overveje om det er den “forretning” man ønsker at have. Især hvis man ikke kan se at man kan tjene penge på det.

      Jeg har ligesom mange andre, arbejdet alt for meget til alt for lav en løn. Hvilket medføre at undertegnet bare bliver en sur og tvær mand…

      Der har det været mere brugbart for mig at lave en “pivo” og finde på et andet produkt der kan komme penge ind på, og så kan man opbygge den biks man brænder for sideløbende.

      • De overvejelser har jeg også gjort mig – tanken om at lukke biksen og blive lønslave igen tiltaler mig bare ikke synderlig meget, men det ender nok med det er den vej det går – desværre 🙁

        • Hmm, det lyder sgu ikke godt.

          Hvad er der egentlig du laver/kan? Måske kender jeg nogle der kender nogle, du ved.