Jeg sidder alt for tit og snakker med folk om hvordan de opbevare deres data og hvordan de tager Backup (eller mangel på samme).
Folk bruger rigtigt meget tid på at tage billeder, vælge ud, bearbejde og vise dem frem.
Men af en eller anden underlig grund, så bruger rigtig mange mennesker rigtig lidt tid på at tage backup, og jeg er rigtig mange gange blevet ringet op og mødt med spørgsmålet “Kan du få alle mine billeder ud fra min harddisk??” og ofte er svaret “Nej“.
Jeg kan kun få data ud af en disk som ikke er gået i stykker, dvs. den er blevet angrebet af virus, operativ systemet er gået ned eller ligende. En død disk er en død disk, og skal du have data ud af dem, så koster det kassen, typisk mellem 15.000 – 20.000 kr. (og så er det ikke sikkert der er noget at redde), en ekstern disk som du kan tage backup til koster mellem 800 – 1500 kr. og den kan du bruge igen og igen.
Der er mange fotografer der siger “Min fil eksistere først nå den findes to steder!”, det er delvist korrekt (og bedre end ingen ting) men ikke helt. Skal din fil være sikker, så skal den eksistere hele tre steder:
- På den oprindelige placering
- På en ekstern disk, NAS eller ligende
- Uden for hjemmet/kontorets fire vægge (din backupdisk er ikke meget værd, hvis den er brændt). Det kan evt. være en ekstern disk som du tager med dig på arbejdet hver dag, eller har liggende i bilen.
Det virker lidt omstændigt, og for at det er til at have med at gøre, så skal det også være automatisk, ellers bliver det ikke gjort.
Personligt så tager jeg ikke daglig backup, det sker en gang om ugen, eller hvis jeg har været ude og lave noget større, dette sker ud fra den vurdering at jeg ikke laver “nok” til at jeg behøver at tage daglig backup. Men da jeg er lidt paranoid (og har grædt mere en gang), så få jeg ofte tanken “Har jeg nu sikret mine data nok??” og så går jeg hele møllen igennem for en sikkerheds skyld.
Pt. så sidder jeg og undersøger lidt om hvad der skal til, for at smide data op i “Skyen”, kort fortalt så er skyen et kæmpe stort netværk med masser af lager plads og data kraft, men det er også kort fortalt 😉
Men jeg skal bruge en løsning, som ikke er Backup, men ren storage. Da jeg selv vil have styr på hvad der sker og hvorfor.
Jeg har koblet mig på en kammerat som er ved at lave en grundig undersøgelse af de forskellige Clouds der er derude og hvordan de kan bruges, så nå jeg finder ud af hvad der er bedst at bruge, så vender jeg tilbage med den info.
Jeg vil også vende tilbage med mulighed for at lave automatiseret backup på OS X og Windows 7.
Men ind til da, huske backup tre steder for en sikkerheds skyld.