Jeg kender det selv. Jeg sidder foran min computer og så dumper der lige nogle billeder ind på Messenger. Den første tanke er “Skal jeg lige giver billedkritik?”.
Som udgangspunkt gør jeg ikke. Faktisk sender jeg nok et thumbs op eller lignende. Det er selv om det nogle gange kan krible i fingrene, for at sende lidt konstruktivt feedback tilbage.

Et billed er ikke bare et billed.
Grunden til at jeg ikke bare giver mig i kast, er kort og godt: “Et billed er ikke bare et billed”.
Jeg kan sagtens kigge på et billed, tolke det og give feedback. Men gør jeg det, ved jeg ikke på hvilken baggrund der skal gives kritik på.
Der er en verden til foreskel, på en der prøver at sammensætte et professionelt erhvervs portræt galleri og en der primært laver kunstfotografi.
Det kan også være at det er farvetonerne der er et spørgsmål til. Eller måske måden modellen står. Hvis du ikke spøger ind, så ved du det ikke,
Formålet med billedkritik er at blive “bedre”
Men til hvad? Hvad er det din modtager skal blive bedre til? Hvis du ikke ved det, kan du ikke give andet end en generel akademisk billedkritik. Den er ikke altid noget værd og hvis alle fulgte de råd, ville alle billeder være ens.
Derudover kan du altid og jeg mener ALTID finde fejl ved billeder, bare du leder længe nok. Det er jo ikke nødvendigvis det samme som at det er et dårligt billede. Giver du uopfordret billedkritik kan det ødelægge et ellers godt billede for fotografen.
En opskriften til konstruktiv billedekritik
- Sørg for at i er enige om, at du skal give kritik. Ellers lytter modtageren ikke.
- Først skal du have en idé om hvad du kritikker. Er det erhvervsfotografi, poleret og perfekt model fotografi, kunstfotografi eller noget helt tredje.
- Grib det positivt an. Du kommer bare længere med honning. “Kritik sandwichen” (God nyhed, dårlig nyhed og en god nyhed) har ikke levet forgæves. Alternativ så start med det der kan forbedres og slut af med det gode. Det er lidt som med Golf, vi forlader altid drivingrangen på en god lang bold.
- Tag udgangspunkt i det du ser, forklar hvad der kunne være bedre/fjernet.
Som en engang sagde til mig, da jeg var dommer i en konkurrence “Lad være med at skrive, jeg vil gerne ha set billedet før eller efter”.. - Nogle gange det bare ikke godt. Sig det stedet frem for at komme med 1.000 kritik punkter.
Jeg vil godt være ærlig, er jeg ikke lige på dupperne, kan jeg godt selv falde i og glemme alle fem punkter.

Fokuser på det der virker og gør det bedre når du giver billedkritik
Kan man sige meget om et billede, uden at sige noget som helst. Jeg har siddet som modtager, hvor kritikkerne bare sagde ingenting. Kort sagt det rørte ham ikke. Han behøvede ikke at finde fejl i billedet, han behøvede ikke at sige noget. Når jeg f.eks. står med et billede, der bare ikke “virker”, kan jeg finde en million ting der er galt. Hvis jeg så begynder at påpege alle tingene, piller jeg bare modtageren ned.
Omvendt med samme person fem minutter efter, når han så et billede der “virkede” var det noget helt andet. Der var mange ord på, og han forklarede hvorfor. Det var super effektivt fordi jeg/vi blev bygget op, frem for at blive hevet ned. Det gode her er at nu er modtageren også åben for at du påpeger mindre positive ting ved billedet.
Kig evt. på Casper Tybjergs definition af et godt billede her.
Nogle gange er det selvfølgelig noget der skal væk fra billedet, og der må det jo have fokus.
Det er ikke din menneskeret at give kritik
Ude på nettet føler mange at det kan være en menneskeret at give kritik på billeder.
Tager jeg dialogen op, kommer der svar som “Hvis hun vil være en seriøs fotograf, så må…”, “Jamen nede i klubben..”, “Han lagde jo selv billederne op og så kommer der kritik”, “Hun må bare blive lidt mere tykhudet, så kan hun tage det.” eller “Ellers bliver han jo ikke bedre”.
Det er der hvor jeg personligt godt kan blive lidt “Stram”, som naboens datters ven engang kaldte mig, da jeg bad dem om at skrue ned for musikken på terrassen kl 01:30 om natten en tirsdag..
Præmis nr. 1 for billedkritik overhovedet er brugbart, når du giver billedekritik og ikke bare selvhævd for giveren, er at modtageren er klar på at modtage det. Sekundært skal det være konstruktivt.
Opsummering til når du giver billedkritik
Det kan siges kort, bare vær enige om at det er “kritik tid” og at du holder en positiv tone. Selv om folk har sagt “Bare sig din 100% ærlige mening” behøver du ikke give dem en sviner.
Der er ret stor foreskel at aer folk med hårene og bare giv dem kritik på en pæn måde. Siger billedet dig ikke noget, så siger du det.
Det er heller ikke alle der kan modtage kritik, men det tager vi en anden dag.
Kritik er en tillidssag, fotografen lægger sine billeder i dine hænder og gjort forkert kan det være ødelæggende. Bliver det gjort rigtigt er det absolut et af de bedste værktøjet til at blive bedre og når den bliver givet rigtigt, kan den gøre underværker.