Som opfølgning på “Find tid til at være kreativ hver dag” kommer det her indlæg. Jeg er ikke kendt, for at kede mig, og jeg er typen der uden at blinke godt kunne bruge 40 timer i døgnet. Nok primært for at kunne finde mere tid til mit fotografi.

Work work work – du må godt synge det 😉

I dag har jeg har skaleret lidt ned, men i mine velmarks dage, havde jeg fuldtidsarbejde, to bestyrelses poster, jeg trænede og underviste karate, styrketrænede, dyrkede mit fotografi og ja også brugte tid på min familie som far, mand/kæreste (bare rolig, det er til den samme kvinde), dertil havde jeg “alt det løse” bla. som iværksætter.

I dag har jeg skåret lidt mere ind til benet, har opsagt min fuldtids stilling og er blevet selvstændig og jeg underviser ikke længere karaten. Grunden var enkel, jeg ville priotere at bygge min egen forretning op.

Det handler om at prioteter

Der er massere af timer i hverdage, hvor vi faktisk kan “høste” mere tid. Derfor drop “jeg har for travlt”-sludderet, sluk for Paradise Hotel, drop Netflix, fokusér på en enkel ting, brug din tid på det du ønsker at bruge den på. Det er faktisk så enkelt. Lige meget hvad folk siger, er et ikke muligt at multitaske (hverken for mænd eller kvinder). Der er vist at det eneste du kan gøre udover at det du har gang i, er at trække vejret.

Flipper du mellem alle de forskellige opgaver der nu engang er i hverdagen, kommer du kun meget langsomt frem af, hvis du altså kommer fremad. Oftes er resultatet at du ikke få lavet noget som helst, men efterlader en masse løse ender og så bliver du stresset (been there done that, not a fan).

Jeg prioriterer bla. at rejse med min bedre halvdel, både med og uden børn. Det er svært med for mange åbne opgaver.

Du kan ikke sidde på Facebook og trolle en kommentar om, hvorvidt Nikon eller Canon er bedst, eller om du skal gå strobist eller “store” flash vejen. Du kan heller ikke sidde og se Netflix, imens du planlægger et shoot.

Du kan vælge, om du vil sidde og svælge i andres fede liv på Facebook, eller levet dit eget. Hvis du vælger det sidste kan du være kreativ og skyde dine billeder.

.”Jamen, jeg kan multitaske”. Stop, beklager men det kan du ikke, du kan lave flere ting “over en periode”, men du kan ikke lave to ting på en gang. Det vil sige at du context switcher frem og tilbage mellem ting, og det koster dyrebar tid. I sidste enden koster det som oftest mere tid, end hvis du bare lavede en ting af gangen.

Faktisk viser undersøgelser, at det tager op til 15 minutter at komme tilbage i en opgave, du lige er blevet hevet ud af.

Men hvordan prioterer jeg?

Jo, det er det ret enkelt: Find et mål!

Lige nu, snakker jeg til dig. Selv om din arbejdsgiver gerne så, at du smider 45+ timer på jobbet, så overvej kraftigt, om de 37,5-40 timer du lægger på jobbet om ugen, ikke er nok.

Gem de sidste timer, til når de virkelig brænder på, og giv en hånd med der, det er på det tidspunkt virkelig bliver værdsat. Til alle de andre opgaver: sæt dig ned, skriv post-its med alle de mål og opgaver du gerne vil nå/lave (SKRIV ALT NED). Vurder hvad der er vigtigst for dig, og placer dem på et stykke papir. Nu har du en liste du kan priotere efter.

Hvad er en god opgave?

En god opgave har et “Next step”. F.eks. er “Skyd en model” ikke en god opgave, den skal brydes ned i mindre opgaver.

Jeg havde delt alt op og brugt Pinterest sammen med Henrik for at sikre, at vi fik det billede vi skulle bruge.

En god opgave er f.eks.:

  1. Find en model på Model mayham

  2. Find en MUA/stylist på facebook

  3. Hold et telefonmøde med MUA/stylist
  4. Skriv til MODEL, og aftal detaljer

  5. Lav liste over grej der skal med.
  6. Pak grejet (med detaljer om hvad)

  7. Udfør shootet
  8. Sorter billeder

  9. Rediger billeder

  10. Lever billeder

Disse 10 opgaver, er lette at eksekvere

Planlæg din dag, uge og måned – high level

Hver måned, der laver du en plan om hvad du skal nå. Kig på din dagligdag og se hvad du har af tid til rådighed, derefter tager du, dine sticky notes, og smider dem på et nyt papir der hedder f.eks. August‐måned.

Derefter deler du det op i uger, f.eks. har August fire uger, og har du 20 sedler du gerne vil nå, så placerer du fire i hver uge, husk at smide den højst prioriterede opgave i den første uge, da du skal nå det.

Til sidst så deler du ugerne op i dage, så du ved at f.eks. mandag skal du “pudse objektivet”, så de er klar til shoot i weekenden (der er fjerde prioritet). Imellem klargøring af grej og shootet, er der f.eks. “Ring til MUA”, “Betal regninger, ellers lukker de for vandet” eller “Besøg mormor på plejehjemmet”.

Nu har du en månedsplan klar, og holder du dig til den er der større mulighed for at komme det hele igennem.

LAD VÆRE MED AT VÆRE FOR AMBITIØS start let, og put flere opgaver på.

Jamen, der kommer altid noget…

  Et enkelt værktøj til at prioritere, om det er noget, du skal bruge tid på nu, eller om der kan vente.

Et enkelt værktøj til at prioritere, om det er noget, du skal bruge tid på nu, eller om der kan vente.

Ja, og?

Regel nr 1. når der dukker noget op: “Er det livsvigtigt eller kritisk?”, hvis, så må en anden opgave bøde for det. Hvis ikke, opret en Post-It/opgave, og sæt den på din opgaveliste-liste.

Dog er der en enkelt undtagelse. Tager det mindre end fem minutter at fikse opgaven, fiks det nu, du alligevel er uden for kontekst, og hop så tilbage i den opgave du var i gang med.

Find et værktøj, der passer dig

  Trello er et online opgavestyringsprogram, super enkelt. Jeg har en liste samt, vi har en fælles, fruen og jeg.

Trello er et online opgavestyringsprogram, super enkelt. Jeg har en liste samt, vi har en fælles, fruen og jeg.

Mit umiddelbare bud er, bare kom i gang med at skære ind til benet. Jeg bruger et mix af min kalender og trello.com. Vær dog opmærksom på, at når man bruger online værktøjer, kan de nogle gange blive lidt for distancerede, og til start med er en bunke sticky notes på et stykke papir meget mere brugbart. Hvad der passer dig bedst, det er det værktøj du skal bruge.

Bliver det hele ikke meget låst, og ødelægger spontaniteten?

Faktisk så gør rammerne, at man ikke påtager sig alt muligt arbejde, der ikke er planlagt, og derved få du tid til alle mulige, sjove ting 😉 Det her var en meget high level udgave af “Planlægning 101”, og der er så meget mere du kan gøre, dog håber jeg, at den kan inspirere dig til at få mere tid på hænderne.

Målet med planlægningen, er ikke at nå så mange opgaver som muligt, men at nå de opgaver der er brug for at man når.

Lidt læsestof

Flere kunstner har til dagligt faste ritualer og processer. De er med til at sørge for, at de faktisk få lavet noget, frem for bare at sidde og kigge ud i luften, alt imens de drikker rose.

Jeg kan anbefale at et kig på “Daily Rituals: How Great Minds Make Time, Find Inspiration, and Get to Work” af Mason Currey. Den er med til at give et indblik i, hvor disciplineret man nok egentlig er nødt til at være, hvis man vil leve af sin kunst.

Ordet er dit

Hvordan finder du tiden?

6 kommentarer

  • Hej Makker…Tak for et spark i røven, nu tror jeg at jeg vil oppe over overspringshandlingerne, og rent faktisk få lavet noget fornuftigt..Et tillæg har jeg dog til dit indlæg og Frøydis citat – GØR DET ORDENTLIGT!!Hvis vi alligevel bare skøjter hen over en opgave, så er det ofte bedre at lade være, for halvgjort arbejde giver ikke nok “return”..

  • Av ja, jeg tror, vi er mange, som her bliver ramt i en eller anden grad og BURDE være langt mere strukturerede. Det er en vanskelig disciplin, som kræver vilje, og når man meget hellere vil lege og være kreativ lige nu, er det noget af en dræber at rette sine aktiviteter ind efter et skema. Men det er jo blot som at tisse i bukserne, hvis man kun tilfredsstiller sin spontane legelyst, og du har evigt ret i, at struktur, målbevidsthed og arbejdsdisciplin (især som selvstændig) er hamrende vigtigt. Men jeg er desværre også en af dem, som synes, det er hamrende kedeligt. Måske skulle jeg ansætte en (meget) streng assistent/sekretær, der dagligt kunne holde mig i ørerne…

    • Jer er ledig ;)Som Jared Platt udtalte sig, om hans stramme workflow; “Jeg er så ustruktureret, at jeg aldrig ville få styr på noget, hvis jeg ikke havde sat det i struktur, og altid følger den.”.:)

    • Jeg kan forresten anbefale: Mason Curreys Daily Rituals, hos artists works.Mam bliver lidt overrasket over, hvor strukturerede kunstner faktisk er.