Fotograf Jakob Kjøller

Blog

Jeg tænker bare højt, du bestemmer selv om du vil høre med :)

Hvordan finder jeg tid til mit fotografi?

Work work work

Jeg er ikke kendt for at kede mig, og jeg er typen der uden at blinke, godt kunne bruge 40 timer i døgnet. I dag har jeg har skaleret lidt ned, men i mine velmarks dage, havde jeg fuldtidsarbejde, to bestyrelses poster, jeg trænede og underviste karate, styrketrænede, dykrede mit fotografi og ja også brugte tid på min familie som far, mand/kæreste (bare rolig, det er til den samme kvinde), dertil havde jeg “alt det løse” bla. som iværksætter (www.step-up.pics).

I dag har jeg skåret lidt mere ind til benet, har opsagt min fuldtids stilling og er blevet selvstændig, jeg underviser ikke længere karaten og skippet min ene bestyrelses post. Grunden var enkel, jeg ville priotere at bygge min egen forretning op.

Det handler om at priotere det!!

Der er massere af timer i hverdage, hvor vi faktisk kan “høste” mere tid. Så drop "jeg har for travlt"-sludderet, sluk for Paradise Hotel, drop Netflix, fokusér på en enkel ting, brug din tid på det du ønker at bruge den på, så enkelt er det. Lige meget hvad folk siger, så er et ikke muligt at multitaske (hverken for mænd eller kvinder), det eneste du kan gøre udover at det du har gang i, er at trække vejret.

Flipper du mellem alle de forskellige opgaver, der nu engang er i hverdagen, så kommer du kun meget langsomt frem af, hvis du altså kommer fremad. Oftes er resultatet at du ikke få lavet noget som helst, men efterlader en masse løse ender, og så bliver du stresset. 

Jeg prioriterer bla. at rejse med min bedre halvdel, både med og uden børn. Det er svært med for mange åbne opgaver.

Du kan ikke sidde på Facebook og trolle en kommentar om, hvorvidt Nikon eller Canon er bedst, eller om du skal gå strobist eller "store" flash vejen, du kan ikke sidde og se Netflix, imens du planlægger et shoot. Du kan vælge, om du vil sidde og svælge i andres fede liv på Facebook, eller levet dit eget, og skyde dine billeder.."Jamen, jeg kan multitaske", beklager det kan du altså ikke, du kan lave flere ting "over en periode", men du kan ikke lave to ting på en gang, det vil sige at du context switcher frem og tilbage mellem ting, og det koster dyrebar tid, og i enden koster det som oftest mere tid, end hvis du bare lavede en ting af gangen. Faktisk viser undersøgelser, at det tager op til 15 minutter at komme tilbage i en opgave, du lige er blevet hevet ud af.

Men hvordan prioterer jeg?

Jo, det er det ret enkelt: Find et mål! Lige nu, snakker jeg til dig. Selv om din arbejdsgiver gerne så, at du smider 45+ timer på jobbet, så overvej kraftigt, om de 37,5-40 timer du lægger på jobbet om ugen, ikke er nok. Gem de sidste timer, til når de virkelig brænder på, og giv en hånd med der, det er på det tidspunkt virkelig bliver værdsat. Til alle de andre opgaver: sæt dig ned, skriv post-its med alle de mål og opgaver du gerne vil nå/lave (SKRIV ALT NED), vurder hvad der er vigtigst for dig, og placer dem på et stykke papir. Nu har du en liste du kan priotere.

Hvad er en god opgave?

En god opgave har et "Next step". F.eks. er "Skyd en model" ikke en god opgave, den skal brydes ned i mindre opgaver. 

henrik_wessmann_portræt_00029-2-735x491.jpg

Jeg havde delt alt op og brugt Pinterest sammen med Henrik for at sikre, at vi fik det billede vi skulle bruge.

En god opgave er f.eks.:

  1. Find en model på Model mayham

  2. Find en MUA/stylist på facebook

  3. Hold et telefonmøde med MUA/stylist

  4. Skriv til MODEL, og aftal detaljer

  5. Lav liste over grej der skal med.

  6. Pak grejet (med detaljer om hvad)

  7. Udfør shootet

  8. Sorter billeder

  9. Rediger billeder

  10. Lever billeder

Disse 10 opgaver, er lette at eksekvere

Planlæg din dag, uge og måned - high level

Hver måned, der laver du en plan om hvad du skal nå. Kig på din dagligdag og se hvad du har af tid til rådighed, derefter tager du, dine sticky notes, og smider dem på et nyt papir der hedder f.eks. marts‐måned.

Derefter deler du det op i uger, f.eks. har marts fem uger, og har du 20 seddler du gerne vil nå, så placerer du fire i hver uge, husk at smide den højst prioriterede opgave i den første uge, da du skal nå det.

Til sidst så deler du ugerne op i dage, så du ved at f.eks. mandag skal du "pudse objektivet", så det er klart til shoot i weekenden (der er fjerde prioritet). Imellem klargøring af grej og shootet, er der f.eks. "Ring til MUA", "Betal regninger, ellers lukker de for vandet" eller "Besøg mormor på plejehjemmet".Nu har du en månedsplan klar, og holder du dig til den, så er der større mulighed for at komme det hele igennem.

LAD VÆRE MED AT VÆRE FOR AMBITIØS start let, og put flere opgaver på.

Jamen, der kommer altid noget...

Et enkelt værktøj til at prioritere, om det er noget, du skal bruge tid på nu, eller om der kan vente.

Et enkelt værktøj til at prioritere, om det er noget, du skal bruge tid på nu, eller om der kan vente.

Ja, og?

Regel nr 1. når der dukker noget op: "Er det livsvigtigt eller kritisk?", hvis, så må en anden opgave bøde for det. Hvis ikke, så opret en Post-It/opgave, og sæt, den på din opgaveliste-liste.

Dog er der en enkelt undtagelse. Tager det mindre end fem minutter at fikse opgaven, så fiks det lige nu, da du alligevel er uden for kontekst, og hop så tilbage i den opgave du var i gang med. 

Find et værktøj, der passer dig

Trello er et online opgavestyringsprogram, super enkelt. Jeg har en liste samt, vi har en fælles, fruen og jeg.

Trello er et online opgavestyringsprogram, super enkelt. Jeg har en liste samt, vi har en fælles, fruen og jeg.

Mit umiddelbare bud er, bare kom i gang med at skære ind til benet. Jeg bruger et mix af min kalender og trello.com. Vær dog opmærksom på, at når man bruger online værktøjer, kan de nogle gange blive lidt for distancerede, og til start med er en bunke sticky notes på et stykke papir meget mere brugbart. Hvad der passer dig bedst, det er det værktøj du skal bruge.

Bliver det hele ikke meget låst, og ødelægger spontaniteten?

Faktisk så gør rammerne, at man ikke påtager sig alt muligt arbejde, der ikke er planlagt, og derved få du tid til alle mulige, sjove ting ;) Det her var en meget high level udgave af "Planlægning 101", og der er så meget mere du kan gøre, dog håber jeg, at den kan inspirere dig til at få mere tid på hænderne.

Målet med planlægningen, er ikke at nå så mange opgaver som muligt, men at nå de opgaver der er brug for at man når.

Lidt læsestof

Flere kunstner har til dagligt faste ritualer og processer. De er med til at sørge for, at de faktisk få lavet noget, frem for bare at sidde og kigge ud i luften, alt imens de drikker rose.

Jeg kan anbefale at et kig på “Daily Rituals: How Great Minds Make Time, Find Inspiration, and Get to Work” af Mason Currey. Den er med til at give et indblik i, hvor disciplineret man nok egentlig er nødt til at være, hvis man vil leve af sin kunst.

Spørgsmål er som altid velkomnen.