Jeg har rodet med at få helt styr på min backup løsning på det seneste. Læs mere om backuppens grundæggende tanker Det har været en hård tur, med test af rigtig mange sammenlignings programmer, samt en håndfuld backup systemer.
Mine krav har været enkle, jeg har skulle kunne følgende:
- Synkronisere filer fra mit Raid på min arbejds maskine til min NAS (netværks drev) (1. Backup)
- Tage filerne fra min NAS, og ligge dem ud på nettet (2. Backup)
Det lyder ikke så besværligt, og det er det egentlig heller ikke, det skal jo bare stå og passe sig selv.
Men men men, så let skal det ikke være, og hvorfor så ikke?
Filer
Den første forhindring, det er mine filer. I mit arkiv, færdige sorterede og redigerede billeder, ligger der små 474,5 GB billeder, de er fordelt på 33.602 filer.
Nå de så skal synkroniseres ud på en NAS, Se det er en mængde, der kan få de fleste sammenlignings programmer til at knække sig. Ud over at det bare tager røv lang tid, så er det også meget ressourcekrævende for din maskine. Samtidig er netværks drevets læse/skrive tid en afgørende flaskehals.
Sammenlignings programmer
Jeg har været en 5-6 stykker igenne, og jeg har ligeledes betalt for de fleste af dem. Der er kun en ting at sige, nå det drejer sig om ovenstående forehold, så stinker de alle. Dog nogle mindre end andre….
Overall syntes jeg ikke, at det virker som om, der er nogle OS X baserede programmer, det faktisk er lavet til at kunne sammenligne filer. Ihvertilfælde ikke i de mængder her.
Dog var Delta Walker en klar vinder, den kunne tygge sig igennem filerne, om en det tager laaang tid. Bruger du windows, kan jeg anbefale Beyond Compare, jeg har ikke testet i denne sammenhæng, men jeg har brugt det program i over 5 år, og har pt. ikke kunne knække det.
Synkronisering
I Delta Walker kunne jeg nemt synkronisere filerne. Dog var det ikke det jeg var ude efter, jeg skulle kunne gøre det automatisk.
Så gik jagten igang igen 🙂
Der er virkelig mange, ubrugelige eller besværlige synkroniserings værktøjer. I bund og grund, så gør de alle det de skal. Du skal bare lige finde ud af, hvordan?!
Så det endte ud i, at jeg fandt en gammel “traver” frem. Jeg har i bund og grund, ikke brug for et flot interface, og en terminal er helt fint med mig.
Derfor åbnede jeg et terminal vindue op, og fandt rsync frem.
Her fik jeg lavet en lille linie, der synkronisere fra mit arkiv og over på min NAS. Det er en vejs, for det er mit arkiv der er er det gældende. Min NAS behøver ikke indeholde filer som mit arkiv ikke har mere (det tager min backup sig af).
Og det bedste er, at rsync er gratis 😉 Dog skal man foreberede sig på at skulle nørde lidt. Men det korte af det lange er, at den linie er alt jeg skal bruge, for at synkronisere mit arkiv til min NAS, se det er nemt.
Igen tager det dog noget tid, første gang. Men der efter går det meget hurtigere.
Backup software
Der er også rigtig mange programmer, der kan tilbyde backup til backup til skyen. Priserne og hastighederne de varierer en del. Overordnet er de alle rimelig, og til at betale. Mit største problem, har været min NAS, lige så snart den kommer på, så koster det kassen.
Den løsning jeg endte med at bruge, det er Backup Box. Det er baseret på en live drive løsning, og fungere relativt fint. NAS delen kostede selvfølgelig mere, men ikke noget helt vildt. Det eneste problem, det er upload hastigheden, dog kan jeg for mit vedkommende kun klage til min internet udbyder 🙂
Den er igang nu, men ting tager tid…..
Ulempen er, at hvis det går galt, så tager det lang tid, at få filerne tilbage igen. Derfor vil jeg altid anbefale, at have en kopi liggende på en NAS, eller ekstern list.
Backup flow
Mit backup flow, ser derfor sådan her ud.
Jeg har en timemashine, der tager backup af min arbejdsfolder, over til mit arkiv løbende. Dette er dog kun mine arbejds filer, så jeg aldrig mister mere end lidt arbejde, hvis det skulle gå galt.
Udover rsync, er flowet automatisk, men det skal jeg bare lige have planlagt det, så er det også flyvende. Hvis der er nogle, der kender til planlægning i OS X, så siger i bare til 😉
Økonomi
Jeg vil gerne gøre klart, at en god backup løsning, ikke er gratis. Det kan faktisk let koste dig en 3000-4000 (for en god sikret en), for at kommer i gang. Men inden du vælger at sige “Hey, jeg græder bare, hvis der sker noget”, så tænk på hvad det er for nogle filer du mister. En ting er en kundes filer, noget andet er dine egene billeder, af f.eks. børne.
Det kan være en trist pris at betale, hvis det går galt.
Det behøver ikke være en vanvittig dyr løsning, du kan også bare købe to ekstern disk, og vælge at opdatere den løbende. Kombinere du dem med en internet baseret backup løsning, så kommer ud langt. Bare husk at få automatiseret det….