F-stop

F-stop (stop) er den måleenhed, du skal bruge, når du tænker lys og eksponering. Laver du en lysmåling og justerer f.eks. åbnerblænden, et stop op, lukker du dobbelt så meget lys ind igennem blænden. Omvendt, blænder du et stop ned, så tager du halvdelen af lyset væk fra billedet. Det samme gælder for lukkertiden ISO’en. Alle moderne kameraer kan justeres i 1/2 og 1/3 f-stop. Det giver dig bedre mulighed for at finjustere. Men for at gøre det enkelt holder jeg mig til hele f-stop i denne bog.

Eksponering

En eksponering den tid hvor enten sensoren eller filen bliver belyst med det lys, der kommer fra objektivet og ind igennem kameraet. For at få en korrekt eksponering/optagelsen, bruger du en kombination af Lukkertid, Blænde og ISO, men mere om det senere.

Overeksponering

 Billedet er overeksponeret, det ses tydeligt ved de lyse skygger, og de helt hvide skyer.

Billedet er overeksponeret, det ses tydeligt ved de lyse skygger, og de helt hvide skyer.

Når et billede er blevet overeksponeret, betyder det at billedet er blevet for lyst. Det kan dog i nogle tilfælde have sine fordele, da der ligger flere billedinformationer i den lyse del af farvespektret, og du kan regulere eksponeringen i postprocessen. Men pas på at det ikke bliver alt for lyst, for er det helt hvidt, kan det ikke reddes i postproduktionen.

Undereksponering

Undereksponeret betyder, at billedet bliver alt for mørkt. Igen kan du, hvis du har brug for det, kan du undereksponere et billede med op til tre stop. Det kan f.eks. være, at du er i en situation, hvor du ikke vil ændre blænde eller lukkertid og samtidigt ikke vil gå højere op i ISO. På den måde kan du i en RAW-konverter ændre eksponeringen, så du får lyset igen. Det kræver dog, at du skyder dine billeder i RAW-format, da det er mere fleksibelt.

 Undereksponerede billeder har en tendens til at være flade og kedelige.

Undereksponerede billeder har en tendens til at være flade og kedelige.

Korrekt eksponering

  Korrekt eksponeret, uden et gradueret filter er det svært at komme tættere på en bedre balance mellem lys og mørk. Det vigtigste er at det hvide i billedet ikke bliver 100% hvidt (medmindre det er ønsket), derefter kan skyggerne hæves lidt i post.

Korrekt eksponeret, uden et gradueret filter er det svært at komme tættere på en bedre balance mellem lys og mørk. Det vigtigste er at det hvide i billedet ikke bliver 100% hvidt (medmindre det er ønsket), derefter kan skyggerne hæves lidt i post.

Lad være med at over- og undereksponere medmindre det er bevidst, for selv om du kan finjustere, er det mest optimalt at få en korrekt eksponering i kameraet!Det kan være svært at ramme den rigtige eksponering, når f.eks. himlen er meget lysere end bjerget, som i eksemplet her. Det, du kan gøre, er at lave en lysmåling på himlen, bagefter laver du en lysmåling på bjerget, til sidst så indstiller du kameraet imellem. Så får du en nogenlunde balance.

Digital vs. analog fotografi

Der er dog foreskel på om du skyder digitalt eller analog. Skyder du digitalt, som de fleste gør i dag, er det højlyset du skal passe på. Er billedet for lyst, er der ingen detaljer at hente.

Omvendt skyder du analogt, er det næste umuligt at overbelyse et billede, men få du undereksponeret billedet, vil der ikke være nogen detaljer på filmen, og du kan ikke hente nogen frem i de mørke områder.

Det betyder:

  • Skyder du digitalt, skal du eksponere efter højlyset (DU må ikke overeksponere)
  • Skyder du analogt, skal du eksponere efter skyggerne (Du må ikke undereksponere)

Histogram

  En korrekt eksponering vil i mange tilfælde ligne noget ala. denne graf. Grafen er pænt centeret i midten, og man kan se, at billedet hverken er over- eller undereksponeret og derved er du rimelig sikker på, at du kommer hjem med et rigtigt eksponeret billede.

En korrekt eksponering vil i mange tilfælde ligne noget ala. denne graf. Grafen er pænt centeret i midten, og man kan se, at billedet hverken er over- eller undereksponeret og derved er du rimelig sikker på, at du kommer hjem med et rigtigt eksponeret billede.

På alle billederne, kan du i nederste, højre hjørne se et lille histogram. Dette histogram viser fordelingen af lys, fra sort (venstre) til hvid (højre). Histogrammet er et stærkt værktøj på farten, det kan hjælpe dig med at se om at billede evt. er over eller underbelyst, dvs. om grafen er mest til højre eller mest til venstre.

Men som alt andet i fotografi, skal du huske at tænke på, hvad det er du laver, og hvad resultat du ønsker er. Med andre ord, du skal ikke stole 100% blindt på histogrammet, det er jo ikke sikkert, at du vil have et korrekt eksponeret billede, hvor der er et lille fint bjerg i midten.

HighKey – Meget lyse billeder

 High key billeder kan ofte genkendes på, at der er en hel, hvid baggrund.

High key billeder kan ofte genkendes på, at der er en hel, hvid baggrund.

Her er grafen f.eks. meget voldsomt til højre, men billedet er korrekt eksponeret, da det er et såkaldt HighKey billede, dvs. et portræt af en person på en 100% hvid baggrund.

High key billeder kan ofte genkendes på, at der er en hel, hvid baggrund.

Low Key – Mørke billeder

  Low key billeder giver dig muligheden, for at styre beskuerens vej gennem billedet.

Low key billeder giver dig muligheden, for at styre beskuerens vej gennem billedet.

Omvendt af High Key billeder er Low Key billeder, meget mørke i udtrykket. Dette resulterer i at grafen er meget over imod venstre, men stadig er korrekt eksponeret.

Sort/hvid billeder

Hvor et farvebillede som tommelfingerregel, skal være pænt placeret i midten, uden at der er alt for meget i ydre områderne, er det omvendt med sort/hvide billeder. Har man et pænt bjerg i midten af histogrammet, vil billedet blive gråt, fladt og kedeligt. Med andre ord, skal histogrammet være mere ude i siderne.

I den næste del får du kendskab til de tre vigtigste fototekniske grundregler, der vil hjælpe dig til at få den rigtige eksponering, så vær vågen!