Hvad er hvidbalance, og hvad bruger man det til? Hvidbalancen, det er det der bestemmer hvilken farve dit billede har, om det er koldt, “normalt” eller varmt. Nå dit kamera taget et billede, så bruger den lige et kort øjeblik, på at finde ud af hvor den skal ligge hvidblancen.

Hvidbalancen er det der gør, at hvis du tager et billede af en hvid væg, så bliver den hvid så billedet er taget.

Man kan sætte det automatisk, med presets eller fin justere det automatisk.

Kort om lys

Lyset som vi kan se, det løber fra ultraviolet til dyb rød. Det bliver målt i kelvin grader og går fra 1700 til 10000 grader.

Her kan du se farve skalaen, jo lavere tallet jo længere imod højre er farven.

Hvidbalancen det er så det indstilling, der fortæller hvor den hvide farve ligger på dit billede. Faktisk så er det 18% grå, den måler ud fra.

18% grå, det er den midterste grå farve(Hex #777777, RGB 119,119,119), og denne ligger til grund for al farve måling i dit kamera, skærm kalibrering, mm.. Ved man hvor i skalaen de 18% grå ligger, så ved man også hvor alle de andre farver skal ligge. Man kan typisk bruge et gråkort til at bestemme dette.

Dagslyset ligger omkring 5000-6500 kelvin grader. Flashs, speedlights mm. ligger omkring 5000 – 5500.

Lige det her med Flashs, det er lige her det gør en foreskel om man køber billige “Kina” produkter eller dyre som Profoto, Broncolor, osv.. De dyre modeller har oftest en kontant kelvin grad, tættest muligt på sol lys, det gør at man en gang for alle kan stille hvid balancen efter det, og så køre det bare. “Kina” modeller kan svinge lidt i graderne. Et godt studio, har også et makeup rum der er oplyst, med lys i den samme kelvin grad, som de flashs man skal bruge, det gør at MUA’en kan ligge den rigtige makeup.

Men hvordan virker det??

Man kan sætte hvidbalancen på flere måder, enten så kan man sætte den på auto. I tasken der ligger mit kamera altid på auto, for så kan jeg hive det op og tage et billede. Vores kamera er rimelig skarpe til at vælge hvidblancen, og i langt de fleste gange der er den korrekt.

Men der er nogle situationer, hvor jeg altid bruger en manuel setting. Det gør jeg, fordi at det giver mig en optimale kontrol. Det sker især hvis jeg blander naturligt lys og flashs, eller skyder med så høj lukkertid, at det omgivende lys bliver lukket ude, for så vil auto hvidbalancen tage fejl.

Tager jeg f.eks. min lysmåling i varmt lys (en gløde pære 1800 kelvin), så siger den til kameraet: “skal du ramme dagslys, så skal du være ca 3400 grader koldere.

Det ville gengive pærens rigtige farve, hvis jeg havde en rigtig eksponering.

Men gør jeg det samme, og vil jeg lukke alt det omgivende lys ude, for at bruge en flash. Jamen så fortæller den stadig kameraet, at det skal gøre lyset koldere. Dog er flashen allerede koldere end det oprindelige lys, så nu ender vi helt overe i den kolde ende af skalaen, og vupti du har et blåligt billede. Så her skal det sættes manuelt.

Men der er også nogle klare foredele, ved at sætte hvidbalancen til en fast værdi:

  • Du bestemmer hvad den skal være.
  • Man kan batch opdatere hvidbalance i lightroom efterfølgende.
  • Du kan bruge det kreativt. Jo koldere farve, giver et koldere/mere dystert billeder. Jo varmere farver, så bliver billedet mere levende og varmt.

Man kan også med et godt resultat, bruge den overskyede hvidbalance i klart solskin. Så bliver billederne lidt varmere at se på 🙂

Set i praktises

Da idéen til dette oplæg, kom fra fotograf Morten Fjord Stengaard, der have haft et lille problem. Så kunne jeg ikke lade være med lige at lave et test opsæt, så kan jeg kunne se hvordan lyset egentligt opførte sig.

Først kan du lige se hvad jeg brugte.

Her er resultaterne, de er lidt underbelyste, da jeg så bedre fik farverne med:

Opdater billederne i Lightroom

I Lightroom der kan man justere hvidbalancen, enten ved at bruge “eyedropperen” og klikke på noget gråt eller hvidt. Ud over det, så kan man justere slideren til et punkt. Jeg trækker en ofte frem og tilbage, ind til at jeg rammer det jeg syntes passer bedst i billedet.

Batch opdatering:

  1. Marker det billede du vil arbejde ud fra, og marker derefter alle de andre
  2. Tryk på sync
  3. Sæt flueben i “White Balance”
  4. Tryk på “Synkronise”

Så har billederne den samme hvidbalance, men dette kan man kun gøre optimalt, hvis udgangspunket er ens.

Jeg håber det giver lidt mening, for jeg måtte lige sætte mig ind i hvordan lyset faktisk virker, i fysikkens verden altså. Jeg kunne gøre indlægget 4 gange så langt uden problemer, men har prøvet at holde det kort 🙂

3 kommentarer